Warsztaty z Ludmiłą Rybą

Konszachty z dybukiem i walizką
17 – 28 czerwca 2015, godz. 10:30-13:30, 14:30-18:30

 

Prowadzenie: Ludmiła Ryba
Limit uczestników: 12 osób

28.06.2015, od godz. 16:00
Pokaz work-in-progress. 

 

Teatr – twierdzę w dalszym ciągu – jest miejscem odsłaniającym, jak jakieś tajne rzeczne brody, ślady „przejścia” z „tamtej strony” do naszego życia.

Ostrzeżenie:

Bądźmy jednak ostrożni i nie wierzmy łatwo osobnikom, którzy z tych metafizycznych racji oferują nam ponury patos, pretensjonalne gesty szamanów i „guru” różnego gatunku.

Jaskrawa cyrkowość, ironia, sarkazm, poczucie humoru są ludzką stroną metafizyki.

Tadeusz Kantor

 

Warsztaty będą przede wszystkim ćwiczeniami, etiudami i improwizacjami scenicznymi, mającymi na celu głębsze poznanie specyficznych praktyk teatralnych Tadeusza Kantora.

Aktor obarczony nie rolą, lecz przedmiotami – jego nierozłącznymi towarzyszami podróży w przestrzeni scenicznej. Aktor nie odtwarzający żadnej roli, lecz – wedle Kantora – “zamieszkany” przez rodzaj dybuka, postać przybyłą z „tamtej strony”, z umarłej przeszłości.

Ale kim będą te dybuki „wślizgujące się” w żywych aktorów? Co będą miały do powiedzenia poprzez strzępy swej pamięci? Do tego postaramy się też dotrzeć w naszych warsztatowych poszukiwaniach…

 

Warsztaty odbędą się również w Instytucie Teatralnym w Warszawie (1 – 10 lipca).
Więcej informacji na stronie www.instytut-teatralny.pl.

 

Warsztaty

 

Pokaz końcowy

 

LUDMIŁA RYBA

Tłumaczka Tadeusza Kantora i aktorka Teatru Cricot 2 w latach 1979 – 1992. Brała udział w spektaklach Wielopole, Wielopole, Niech sczezną artyści, Maszyna miłości i śmierci, Nigdy tu już nie powrócę i Dziś są moje urodziny. Tłumaczka Tadeusza Kantora podczas jego „lekcji mediolańskich” (Civica Scuola d’Arte Drammatica, 1986) oraz jego asystentka podczas warsztatów w Awinionie (1990).Pracowała z Romanem Siwulakiem przy warsztatach w Civica Scuola d’Arte Drammatica (Mediolan, 1992) i nad spektaklem Magellan w „La Fonderie” (Le Mans, 1996).W latach 1994 – 2007 roku współpracowała z teatrem Compagnie du Singulier założonym przez Marie Vayssière, także byłą aktorką Cricotu.Prowadziła liczne warsztaty teatralne m. in. z zespołem Mises en Scène (Avignon, 2000), w Centre for Performance Research (Aberystwyth, Anglia, 2002), na Wydziale Teatru Uniwersytetu Minnesoty we współpracy z prof. Michałem Kobiałką (1998, 2000), w Città del Teatro di Cascina (Piza, 2008), w CIFAS (Bruksela, 2009), na Brown University (Providence, USA, 2010), z brazylijską Compania Antropofagica (Sao Paulo, 2010 i 2012), wraz z Marie Vayssière w Galerii Krzysztofory (Kraków, 2008) i w Cricotece (Kraków, 2012). W Minneapolis reżyserowała Dybuka na podstawie sztuki Szymona An-skiego (2004), Notes of the Black Bird wedle tekstów Kafki, Ajschylosa i Dantego (2007) oraz Misterium-buffoMajakowskiego (2013). Poza teatrem zajmuje się także przekładem polskiej literatury na włoski.

 

 


PDF pageEmail pagePrint page