Warsztaty z Andrzejem i Teresą Wełmińskimi

Tworzenie, przetwarzanie, odtwarzanie
6 – 18 lipca 2015, godz. 11:00-18:00

 

Prowadzenie: Andrzej i Teresa Wełmińscy przy udziale Andrzeja Kowalczyka i Tomasza Dobrowolskiego
Limit uczestników: 13 osób
Pokaz publiczny: 18 lipca, 18:00

 

Aby zapisać się na warsztat, pobierz formularz zgłoszeniowy i wyślij na adres workshop@cricoteka.pl w tytule wiadomości podając nazwisko prowadzącego. Termin nadsyłania zgłoszeń: 21 czerwca 2015.

 

Warsztaty

 

Pokaz

 

Warsztaty prowadzone przez Teresę i Andrzeja Wełmińskich (niejednokrotnie z udziałem innych aktorów Teatru Cricot 2) prezentują Teatr Cricot 2 jako zjawisko istotne i unikalne w skali światowego teatru.

Ich praktyka pochodzi z kreatywnego uczestnictwa w teatrze Tadeusza Kantora od 1973 roku, a po rozwiązaniu teatru – z kontynuacji działalności teatralnej i pracy nad własnymi, autonomicznymi spektaklami.

Prace bazują na lokalnym charakterze miejsca oraz indywidualnych zdolnościach i możliwościach  uczestników. Ćwiczenia zaczynają się najczęściej od podstawowych, elementarnych zachowań na scenie: przedmiot i sposób posługiwania się nim, przestrzeń, czas oraz ich transformacje, ruch, struktury spektaklu, montaż scen, znaczenie tekstu, itp. Zadziwiające, że już w tej pierwszej fazie zaczynają się formować zalążki przyszłych postaci i perypetie  bohaterów. W każdym wypadku rezultat warsztatów jest odmienny, a ostateczny pokaz czy przedstawienie ma unikalną formę.

Zajęcia obejmują nie tylko ćwiczenia głosowe, fizyczne, ruchowe, opanowanie rytmów, umiejętności przeistaczania się i transformacji postaci, ale też opracowywanie i konstrukcję przedmiotów i kostiumów niezbędnych do etiud scenicznych. To proces, w którym zachodzą nieustające sprzężenia zwrotne pomiędzy wszystkimi uczestnikami i pojawiającymi się elementami, powoli krystalizują się syntezy i zaczyna się spajanie wszystkich elementów.

 

TWORZENIE, PRZETWARZANIE, ODTWARZANIE

produkcja, reprodukcja,

kopia – autentyk

repliki, repetycje, mumie, multiple,

cytaty, zapożyczenia

kopie, złudzenia, symulacje

To niektóre pojęcia i terminy pojawiające się we współczesnym dyskursie o sztuce.

W trakcie naszych zajęć będziemy się odnosili do tych pojęć .

Zobaczymy jak one funkcjonowały w teatrze Cricot 2.

I jakie strategie i taktyki tworzenia z nich wynikały.

 

Warsztat będzie też naturalnym rozszerzeniem prac podjętych przez A. Kowalczyka pod tytułem Rozmowy wśród szczątków; prac dotyczących rekonstrukcji porzuconych obiektów, powstałych ongiś w Teatrze Cricot 2. Teraz będziemy się zastanawiali, w jaki sposób przedmioty i rzeczy mieszają się z istotami ludzkimi.

Przekaz wiedzy o Teatrze Cricot to nie odsłanianie jakiejś skostniałej warstwy znaczeń – to niekończący się proces twórczy, żywa praktyka sięgająca do fundamentalnych zasad sztuki współczesnej, podkreślająca rolę ryzyka, kreatywności, niepewności, nieodwracalności i współodpowiedzialności za ostateczny kształt dzieła.

 

 

TERESA WEŁMIŃSKA

Aktorka, reżyser. Ukończyła Studium Medyczne w Krakowie. W latach 1976-1990 współpracowała z Tadeuszem Kantorem i występowała w spektaklach Teatru Cricot 2: Umarła klasa, Gdzie są niegdysiejsze śniegi, Wielopole, Wielopole, Niech sczezną artyściNigdy tu już nie powrócę i Dziś są moje urodziny. Od 1992 wraz z Andrzejem Wełmińskim realizuje spektakle teatralne oraz prowadzi warsztaty teatralne.

 

ANDRZEJ WEŁMIŃSKI

Absolwent wydziału grafiki krakowskiej ASP (dyplom u prof. Włodzimierza Kunza, 1977). Zajmuje się rysunkiem, malarstwem, fotografią, tworzy obiekty i instalacje. Związany z Galerią Foksal i Galerią Krzysztofory. Aktor, reżyser. Współpracował z Tadeuszem Kantorem, w latach 1973-1990 brał udział we wszystkich realizacjach i tournée Teatru Cricot 2. Wraz z żoną Teresą twórca spektakli: Manjacy z Aktorami Teatru Cricot 2, 1993; Ameryka czyli nie oglądaj się za siebie z Aktorami Teatru Cricot 2, 1995; Demon ruchu w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, 1996; Rzeźnia wg Sławomira Mrożka w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, 1997; Da liegt der Hund begraben – Germanias Halluzinationen – Theater Rampe, Stuttgart, 1997; scenografia do spektaklu muzycznego De Dolende Ney – Amsterdam, 1999; Hydromaschinen Prozession – teatralna akcja plenerowa w ramach imprezy stadt im fluss na zamówienie władz miasta Esslingen, 2005; Minęło, minęło i tak przeminą wszystkie historie… z Aktorami Teatru Cricot 2, 2007; Traumatikon – Rose Bruford College, Londyn, 2011; Flammarion – La MaMa Spoleto, 2011; Pages from the Book of… – Rose Bruford College, Londyn, 2012, spektakl prezentowany na Międzynarodowym Festiwalu Istropolitana Project w Bratysławie (otrzymał dwie główne nagrody w kategoriach: Wybitne Osiągnięcie oraz Najlepsza Produkcja), w Edynburgu na festiwalu Fringe, w Moskwie na Moscow International University Theatre Festival.

Teresa i Andrzej Wełmińscy prowadzą wykłady i warsztaty dotyczące historii, teorii (filozofii) oraz praktyk scenicznych Teatru Cricot 2. Warsztaty prowadzone były między innymi w Stuttgarcie, Romainmotier, w Rote Fabryk w Zurychu, Scuola Teatro Dimitri Verscio, Loughborough University UK, University of Washington USA, w Rose Bruford College w Londynie, w Uniwersytecie Teherańskim.

Więcej na stronie www.welminski.pl

 


PDF pageEmail pagePrint page