Warsztaty Romana Siwulaka

11-17 lipca 2016, godz. 16:00-20:00

Prowadzenie: Roman Siwulak
Limit uczestników: 15

Kup bilet*

*Aby zapisać się na warsztat, wykup bilet online lub w kasie najpóźniej do 10 lipca.
Zakup biletu jest jednoznaczny z akceptacją regulaminu, do którego podpisania zobowiązani są wszyscy uczestnicy warsztatu.

Koszt udziału w warsztatach wynosi 120 zł. Opłata za każdy drugi lub kolejny wykupiony warsztat objęta będzie 50% zniżką (60 zł). Promocja dotyczy również uczestników zeszłorocznej edycji warsztatów. Osoby powyżej 65 roku są zwolnione z opłat.

 

Pokaz powarsztatowy
17 lipca, niedziela, godz. 18:00

Wstęp wolny

Zapraszamy na pokaz finałowy wieńczący warsztaty teatralne „Pojęcia mylące“ prowadzone przez Romana Siwulaka. Na scenie uczestnicy warsztatów zaprezentują efekt tygodniowej pracy – szkic spektaklu oparty na tekście „Buda jarmarczna“ Aleksandra Błoka.

 

 

Przedmiotem naszego zainteresowania podczas tegorocznej edycji warsztatów teatralnych będzie pięć pojęć zawartych w tekście Tadeusza Kantora Pojęcia mylące: imitacja, naśladownictwo, udawanie, atrapa, wrak. Tekst pochodzi ze zbioru Teksty autonomiczne, zawartego w II tomie Pism Teatr śmierci 1975-84.

Postaramy się rozszyfrować „pojęcia mylące” i ich funkcjonowanie w teatrze Kantora, ale też w jego malarstwie. Podejmiemy próbę własnej interpretacji tych pojęć oraz ich zastosowania w praktyce teatralnej – w odniesieniu do gry aktorskiej, jak i otoczenia aktora na scenie. Kostium, rekwizyty, makijaż i inne obiekty sceniczne pomogą nam w stworzeniu sytuacji, w których wymienione pojęcia zaistnieją w sposób spektakularny, czyli sceniczny. Zbadamy, co nam owe pojęcia mówią i jak je rozumie każdy z uczestników z osobna. Nasza praca zakończy się pewną formą pokazu z udziałem publiczności.Kanwą dla warsztatów będzie dramat Aleksandra Błoka Buda jarmarczna. Utwór jest rodzajem „teatru papierowego”, w którym wszystko zbudowano jakby z pozorów; ulotnych, nietrwałych elementów postaci i dekoracji. Wiąże się on również z pojęciem teatru commedii dell’arte, leżącego u podstaw współczesnego teatru. Myślę, że taki rodzaj przywołania elementarnych pojęć, z których wywodzi się teatr współczesny, będzie szczególnie pożyteczny dzisiaj, wobec zatracania ich właściwego sensu.

 

fot. StudioFILMLOVE

 

ROMAN SIWULAK

urodzony w 1952 roku w Krakowie, malarz, aktor, pedagog, absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, jest aktywny w różnych dyscyplinach twórczych. Od roku 1970 był członkiem zespołu Teatru Cricot 2 Tadeusza Kantora, biorąc udział we wszystkich realizacjach Cricot 2 do roku 1992.

W latach 1994–2001 był związany z francuskimi teatrami. Brał udział
w spektaklach: En passant wg Zaratustry Nietzschego i Barbe Bleue wg Georga Trakla w Compagnie Singuliér (1994-98). W 1999 prowadził warsztaty
i reżyserował spektakl Magellan w Théâtre du Radeau w Le Mans. Współpracował
w przygotowaniu spektaklu Kopalnia teatru Adequate w Le Mans w 2000 roku
a w 2001 współreżyserował spektakl Les Clowns w teatrze Circus Klotz.

Wykładał w:
– Milano Scuola Dramatica di Paolo Grassi realizując tam także spektakl dyplomowy oparty na dramacie Witkiewicza Oni (Mediolan, 1993);
– Scuola Internazionale di Musicisti per il Teatro w Centro teatrale La Corte Ospitale, gdzie prowadził także warsztaty (Rubiera, 2008);
–  Conservatorio Vivaldi Instituto di Alta Formazione Musicale, gdzie prowadził także warsztaty (Alessandria, 2009);
– Centro Aggregativo Apollo 11 – Esquilino Young Orchestra. W ramach programu artystyczno-socjalnego integrującego kulturowo imigrantów, zorganizował warsztaty i spektakl z dziećmi, (Rzym, 2010).

Od roku 2000 członek włoskiego zespołu Teatro Orchestra di Moni Ovadia: Il banchiere errante (2001), Il violinista sul tetto, (2002), L’Armata la cavallo (2005), Le storie del Signor Keuner (2006), Shylock: Il Mercante Di Venezia In Prova (2011).Z Włochami związany był również poprzez reżyserię i udział w spektaklu Omaggio a Kantor na Festiwalu Mittelfest w Cividale, w 2005 roku oraz udział w spektaklu w ramach Festival della Mente w Sarzana w 2008 roku.

Swoje prace malarskie wystawiał indywidualnie m.in. w: Galerii Krzysztofory, Otwartej Pracowni w Krakowie, Galerii Foksal w Warszawie oraz na zbiorowych ekspozycjach, m.in.: Polska Awangarda 1910-78 w Palazzo delle Esposizioni (Rzym, 1979); 5 wystawie kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Cricotece (Kraków, 2008), wystawie w Galerii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2012).

stopka nowa


PDF pageEmail pagePrint page