Warsztat: Człowiek marionetka / Marionetka człowieka / Człowiek-marionetka, marionetka-człowiek

Zapraszamy serdecznie na warsztaty poświęcone tworzeniu marionetek w ramach wystawy Tadeusza Kantora Cholernie spadam!
18-29 stycznia 2016


Aby zapisać się na warsztat prosimy o przesłanie na adres archiwum@cricoteka.pl wypełnionego formularza. Przed zapisami prosimy o zapoznanie się z regulaminem. Zgłoszenia przyjmujemy do 13 stycznia 2016.

Warsztat kierowany będzie do uczestników w przedziale wiekowym od 16 lat.
Liczba uczestników: 10 osób

 

Warsztat będzie miał na celu zarówno pracę indywidualną jak i zbiorową i będzie w trzech etapach:

I etap: 2-3 dni, budowa marionetki. Uczestnicy otrzymają materiały i krok po kroku pod okiem scenografa wykonają  marionetkę od podstaw. Na początku będą konstruować lalkę, następnie nadawać jej charakter. Na koniec uczestnicy będą podwiązywać lalkę do gotowych krzyżaków.
II etap:  8-9 dni, nauka animacji, zapoznanie się z istotą marionetki.

Głównym celem warsztatów będzie poszukiwanie znaczeń symbolicznych w jakich może służyć forma lalki. Swoje poszukiwania będziemy opierać  na twórczości Tadeusza Kantora. W spektaklach tego wybitnego twórcy lalka odgrywała znaczącą rolę.   Jednym z  tematów badań Kantora była lalka-manekin-figura woskowa będąca sobowtórem aktora bądź pewną metaforą, łącznikiem pomiędzy światem żywych, a światem umarłych czy również stanowiąca  jak sam artysta określał „model dla żywego aktora”.  Kantor szukał tej relacji pomiędzy obiektami a aktorami. Uczestnicy warsztatów również będą opierać swoje poszukiwanie na formie lalki. Przedmiotem naszych badań będzie marionetka. W trakcie pracy nad budową marionetki, zapoznaniu się z techniką jej animacji będziemy również starali się poszukać różnorodnych relacji  jakie mogą zaistnieć pomiędzy człowiekiem a marionetką, równocześnie skupiając się na pojedynczych elementach i ich znaczeniach, np. jaka relacja może istnieć pomiędzy samymi marionetkami czy też samym człowiekiem.

W trakcie naszych poszukiwań pomocne będą następujące pytania:

  • Co znaczą nici w marionetce?
  • Kim jest animator?
  • Jakie mogą być relacje aktor-lalka (marionetka)?
  • Czy tak jak aktor decyduje o losie marionetki, czy o jego losie także ktoś decyduje?
  • Czy lalka może animować człowiekiem?
  • Kto jest w spektaklu aktorem, lalka czy człowiek?
  • Osobowość marionetki, a osobowość aktora
  • Jakie treści symboliczne może nieść sobą lalka?
  • kiedy lalka żyje, a kiedy umiera?
  • Czy człowiek może zastąpić lalkę?
  • Co oznacza „ktoś jest czyjąś marionetka”?

III etap: 1-2 dni, podsumowanie pracy. Na zakończenie uczestnicy zaprezentują etiudy, fragment spektaklu, inne działania zrealizowane podczas warsztatu

 

Warsztat jest częścią programu towarzyszącego wystawie Cholernie spadam!.

 

Henryk Hryniewicki
Ur 10.03.1981. Aktor, reżyser, konstruktor lalek. W 2007 roku uzyskał dyplom magistra sztuki w zakresie aktorstwa teatru lalek na Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku.. Współpracuje z Teatrem „Maska” od sezonu 2007/2008. Pomysłodawca, aktor i reżyser Teatru NEMNO. Spektakle tego awangardowego Teatru prezentowane są na festiwalach teatralnych w Polsce i za granicą (2015 rok: Międzynarodowy Festiwal w Turcji Izmir Kukla Gunleri 9, Teatralna Maszyna w Pszczynie, IV Międzynarodowy Festiwal Wędrownych Teatrów Lalkowych Skwerek). Teatr gości również w Domach Kultury, Szkołach, Przedszkolach oraz imprezach okolicznościowych. Można spotkać go nawet na ulicach miast, gdyż Henryk Hryniewicki w wolnych chwilach z przyjemnością podejmuje się ulicznym eksperymentom teatralnym. Aktor do tej pory zagrał w 30 spektaklach teatralnych oraz wyreżyserował 4 przedstawienia na scenie zawodowej (łódzki Pinokio, rzeszowska Maska: adaptacja i reżyseria: „Dzień dobry Świnko” 2013 rok, reżyseria: „Jaś i Małgosia” 2015 rok). Ważniejsze nagrody: 2006- Grand Prix  VIII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Zdarzenia”; 2008 – Nagroda dla najlepszego młodego lalkarza na, Międzynarodowym Festiwalu „Lalka też człowiek”, 2009- nagroda ZASP na Międzynarodowym Festiwalu Solistów Lalkarzy w Łodzi; 2011- nagroda krakowskiego oddziału ZASP dla młodego aktora 2012- nagroda za udział w spektaklu „Niech żyje cyrk” na Międzynarodowym Festiwalu „Walizka”; 2013- nagroda za „wyrażenie życia lalką”  na rzeszowskim Międzynarodowym Festiwalu „Maskarada”.

Henryk Hryniewicki chętnie podejmuje działania edukacyjne prowadząc zajęcia teatralne w szkołach podstawowych, gimnazjalnych jak i domach kultury. Owocem takich działań są m.in. spektakle: „Nagi Król” Eugeniusz Szwarc i „Cud Krasawica” Sperański w Gimnazjum w Rzeszowie tym samym zakładając tam grupa teatralną KALIOPE, która prężnie działa do tej pory, „Dziecię Elfów” Andersena z uczniami szkoły podstawowej w Sędziszowie Małopolskim, „Mały książe” Exupery w GOKu w Giedlarowa, „Maszerują strzelcy” w Centrum Sztuki Wokalnej w Rzeszowie, obecnie realizowany jest „Skrzypek na dachu” z lokalną ludnością z Giedlarowej w Gminnym Ośrodku Kultury)

 

 

Dagmara Jemioła-Hryniewicka
Ur 17.10.1989. Absolwentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, dyplom 2011 z rzeźby w pracowni prof. dr hab Jerzego Kierskiego, na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych. Obecnie studentka malarstwa w ASP w Katowicach.

Ważniejsze osiągnięcia: scenografia do spektaklu „Dzień dobry, Świnko!”  Teatr Maska w Rzeszowie (2013), Scenografia do spektaklu „Jaś i Małgosia” Teatr Maska w Rzeszowie (2015).

Ważniejsze wystawy: rok 2014 -II Pleneriada – wystawa zbiorowa, Galeria Stalowa Warszawa; rok 2015 – Z archiwum  Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie, Wystawa zbiorowa litografii ASP w Gdańsku, Wystawa zbiorowa litografii Targi Młodej Sztuki w Galerii Labirynt w Lublinie,  „Sztuka poprzez spowolnienie” wystawa zbiorowa litografii w ramach 48 Stunden Neukoelln w Berlinie,  Udział w wystawie w Międzynarodowym Sympozjum Litograficznym w Tidaholm, udział w wystawie Wymiary scenografii podczas Festiwalu Nowej Scenografii w Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach.