Tadeusz Kantor. Ciało – obraz – rysunek

26 lutego 2016 – 31 lipca 2016
Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora, ul. Sienna 7/5, Kraków

 

Wernisaż: 26 lutego 2016, godz. 18:00. Zobacz naszą fotorelację.

Po wernisażu, o godz. 18:30, odbędzie się spotkanie wokół katalogu towarzyszącego wystawie Tadeusz Kantor. „Cholernie spadam!”. W spotkaniu udział wezmą autorzy tekstów. Prowadzenie: Anna Baranowa

Więcej informacji o spotkaniu.

 

Tadeusz Kantor, Rysunek do Lekcji mediolańskich, Mediolan 1986, kolekcja prywatna.

 

Wraz z otwarciem nowej siedziby Cricoteki przy ul. Nadwiślańskiej, w Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora przy ul. Siennej 7/5 ruszył cykl wystaw prezentujących unikalne rysunki Tadeusza Kantora. 26 lutego 2016 roku zapraszamy na otwarcie kolejnej odsłony ekspozycji, Tadeusz Kantor. Ciało – obraz – rysunek.

Prezentowane na Wystawie Tadeusza Kantora w głównej siedzibie Cricoteki obiekty-rzeźby pozbawione są osoby aktora – postaci ludzkiej. Kolejne odsłony tej wystawy uzupełnia ekspozycja rysunków Tadeusza Kantora w Galerii-Pracowni przy ul. Siennej. Wnętrza pracowni zaadaptowano na cele galerii według projektu samego artysty. Miała być w niej prezentowana kolekcja rysunków Tadeusza Kantora. Cykl wystaw zakłada jak najpełniejszą prezentację w kilku częściach Kolekcji A oraz innych prac rysunkowych artysty. Wystawa w Galerii-Pracowni odbudowuje zerwaną więź między rzeźbą i człowiekiem, obiektem i aktorem. W ten sposób widz wrzucony zostaje w przestrzeń między ulicami Nadwiślańską i Sienną – i w widzu dokonuje się jej scalenie.

 

Tadeusz Kantor, Mój pomnik, [1989-1990], kolekcja prywatna, depozyt w Cricotece

Tadeusz Kantor. Ciało – obraz – rysunek wpisuje się w problematykę trzeciej odsłony Wystawy Tadeusza Kantora, uruchomionej w tym samym czasie w głównej siedzibie Cricoteki, której tematem jest marioneta. Na Siennej zobaczymy m.in. wybrane rysunki do spektaklu Balladyna z okresu Podziemnego Teatru Niezależnego – jako nawiązanie do obiektu Goplana i elfy prezentowanego na wystawie przy ul. Nadwiślańskiej. Większość rysunków jest rodzajem osobistego dziennika, pełnego notatek artysty. Parafrazując znane powiedzenie artysty: Istnieje tylko to, co się widzi, wybrano rysunki, na których jednocześnie istnieje to, czego się nie widzi. Naszkicowane fragmenty ciała są tu wyłącznie śladem cielesności, funkcjonują umownie, jak atrapy. Jednocześnie są to figury na wskroś intymne, pełne odniesień do tożsamości samego autora.

Oprócz rysunków wpisujących się w dyskurs cielesności granicznej, poddawanej przeobrażeniom i degradacji, na wystawie prezentowana jest także kolekcja piętnastu prac Tadeusza Kantora zatytułowanych Lekcje mediolańskie. Powstały one w Mediolanie w 1986 roku jako rysunkowy komentarz do wykładów prowadzonych przez artystę w Scuola Drammatica di Paolo Grassi. Przedmiotem tych prac jest sylwetka ludzka w relacjach z przestrzenią.

 

Tadeusz Kantor, Klęska wrześniowa, 1990, Muzeum Armii Krajowej w Krakowie

 

Tym razem ekspozycja rysunków Tadeusza Kantora zostanie dopełniona także obrazem Klęska wrześniowa z 1990 roku ze zbiorów Muzeum Armii Krajowej w Krakowie. Praca wpisuje się w tematykę narracji związanych z ciałem i przeistaczaniem się obrazu ciała w dziele sztuki. Obrazowi towarzyszył będzie 90-minutowy dokument filmowy zrealizowany przez Marka Stefańskiego – Tadeusz Kantor maluje w Cricotece obraz „Klęska wrześniowa“.

Kuratorzy: Małgorzata Paluch-Cybulska & Bogdan Renczyński

 

 

Konserwację i rekonstrukcję stolarki okiennej oraz konserwację drewnianej konstrukcji więźby dachowej w Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora w Krakowie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Województwa Małopolskiego.

 

Patronat medialny:

     


PDF pageEmail pagePrint page