Schlemmer | Kantor

14 października 2016 – 15 stycznia 2017

 

Program towarzyszący wystawie:

Program taneczny: Maszyna choreograficzna

Oprowadzania kuratorskie

Warsztaty dla młodzieży

Warsztaty dla dorosłych

Seminarium Schlemmer | Kantor: Powroty

 

Przygotowana przez Cricotekę wystawa, prezentująca prace teatralne Oskara Schlemmera (1888-1943) oraz twórczość Tadeusza Kantora (1915-1990), będzie pierwszą w Polsce próbą zaprezentowania wspólnie dzieł obu artystów.

Oskar Schlemmer – związany z Bauhausem w latach 1921-1929 – łączył pasje malarza i twórcy teatralnego. Jego Balet triadyczny był jednym z najważniejszych eksperymentów europejskiego tańca na początku XX wieku, który przyczynił się do redefinicji ciała aktora-tancerza  w przestrzeni sceny. W ramach warsztatu teatralnego Schlemmer określił styl i kierunki poszukiwań teatralnych w Bauhausie. Ponadto jako scenograf i projektant kostiumów był współtwórcą siedemnastu przedstawień w teatrach zawodowych.

Figura druciana i figura abstrakcyjna z „Baletu triadycznego“. Zdjęcie z wystawy „Bauhaus: 1919-1928“, Museum of Modern Art, Nowy Jork, 1938-1939, 1938 fot. Hansel Mieth fotografia wł. Bauhaus-Archiv Berlin

Figura druciana i figura abstrakcyjna z „Baletu triadycznego“. Zdjęcie z wystawy „Bauhaus: 1919-1928“, Museum of Modern Art, Nowy Jork, 1938-1939, 1938 fot. Hansel Mieth fotografia wł. Bauhaus-Archiv Berlin

Na wystawie pokazana zostanie bogata dokumentacja fotograficzna prac scenicznych Schlemmera zarówno tych przygotowanych ze studentami Bauhausu jak i pozostałych dzieł teatralnych tego artysty. Prezentowane fotografie pochodzą ze zbiorów Bauhaus Archiv w Berlinie. W ramach ekspozycji będzie można obejrzeć także filmowe zapisy rekonstrukcji Baletu triadycznego (Margarete Hasting, Franz Schömbs, Georg Verden) i Tańców Bauhausu (Debra McCall). Zaprezentowanych zostanie również blisko czterdzieści rysunków i obrazów Tadeusza Kantora nawiązujących do twórczości Oskara Schlemmera, Bauhausu oraz konstruktywizmu rosyjskiego i niemieckiego. Typowy dla tych nurtów zwrot ku mechanizacji, abstrakcji i technologii odnaleźć można w rysunkach i szkicach do spektaklu Śmierć Tintagilesa z 1937 roku oraz we wczesnych projektach scenograficznych. Pod silnym wpływem twórczości Schlemmera powstał także spektakl Podziemnego Teatru Niezależnego Balladyna z 1943 roku. Kantor określał go jako „przełożenie całego romantyzmu Słowackiego na abstrakcyjne pojęcia Bauhausu”.

Tadeusz Kantor, Trzy służące, rysunek do spektaklu Śmierć Tintagilesa, 1937, Kolekcja „A”, depozyt w Muzeum Narodowym w Krakowie

Tadeusz Kantor, Trzy służące, rysunek do spektaklu Śmierć Tintagilesa, 1937, Kolekcja „A”, depozyt w Muzeum Narodowym w Krakowie

Aneks do wystawy Schlemmer | Kantor stanowi prezentacja rysunków Tadeusza Kantora w Galerii-Pracowni artysty przy ul. Siennej 7/5. Oprócz wczesnych projektów scenograficznych zaprezentowane zostaną rysunki metaforyczne Kantora oraz wyjątkowe szkice postaci „powiększonych” o okno lub krzesło.

Scena Bauhausu: Taniec form (tancerze: Oskar Schlemmer, Werner Siedhoff, Walter Kaminsky), 1927 fot. Erich Consemüller © dr. Stephan Consemüller wł. Bauhaus-Archiv Berlin

Scena Bauhausu: Taniec form (tancerze: Oskar Schlemmer, Werner Siedhoff, Walter Kaminsky), 1927
fot. Erich Consemüller
© dr. Stephan Consemüller
wł. Bauhaus-Archiv Berlin

Wystawie będzie towarzyszyła publikacja oraz kolejna odsłona projektu tanecznego Maszyna Choreograficzna (kurator: Anna Królica), w ramach której zaprezentowane zostaną trzy spektakle: premiera Lighting Anny Konjetzky oraz pokaz Total Pawła Sakowicza i Mechanicznych Snów Barbary Bujakowskiej. W grudniu odbędzie się także seminarium naukowe Schlemmer | Kantor: Powroty. Wystawie będzie towarzyszyć bogata oferta warsztatów edukacyjnych dla młodzieży i dorosłych.

Fotografia ze spektaklu Maszyna Miłości i Śmierci, 1987, Fot. nieznany

Fotografia ze spektaklu Maszyna Miłości i Śmierci, 1987, Fot. nieznany

 

 

Kuratorzy: prof. dr hab. Małgorzata Leyko, Małgorzata Paluch-Cybulska

Wystawa odbywa się w ramach projektu Maszyna choreograficzna

Koncept/Kurator: Anna Królica

 

 


PDF pageEmail pagePrint page