Czytać jak książkę

Czytać jak książkę / Reads Like A Book
Projekt The Book Lovers
23.01.2015 – 15.03.2015

Wernisaż 23.01.2015, piątek: 19:00

 

Kuratorzy: David Maroto i Joanna Zielińska
Artyści: Jill Magid, Cheng Ran, Lindsay Seers

Powieści: AA Bronson, Jake Chapman, Keren Cytter, Salvador Dalí, Tim Etchells, Matias Faldbakken, Liam Gillick, Goldin+Senneby, Rodney Graham, Renée Green, Theresa Hak Kyung Cha, Pablo Helguera, Stewart Home, Isidore Isou, Pierre Klossowski, Joseph Kosuth, Yayoi Kusama, Jana Leo, Jill Magid, Tom McCarthy, Krzysztof Niemczyk, Brian O’Doherty, Mai-Thu Perret, Tom Philips, Francis Picabia, Richard Prince, Stuart Ringholt, Roee Rosen, Bruno Schulz, Lindsay Seers, Alexandre Singh, Cally Spooner, Maria Stangret-Kantor, Oscar Tuazon, Andy Warhol, Witkacy; łącznie 350 tytułów.

 

 

 

 

 

Celem wystawy Czytać jak książkę realizowanej w ramach projektu The Book Lovers, jest pokazanie, że literatura tworzona przez artystów wizualnych wykracza daleko poza przestrzeń książki. Ekspozycja została poświęcona różnorodnym strategiom, przy pomocy których twórcy powołali do życia powieści jako części swoich projektów artystycznych.

Dla Jill Magid, Chenga Rana i Lindsay Seers książka jest nie tylko prozatorską narracją, ale również medium, takim samym jak wideo czy instalacja. Ich prace prezentowane w Cricotece to skomplikowane i pełne wewnętrznych powiązań światy, do których zrozumienia posłużyć mają wyobraźnia i ciekawość. Poszczególne elementy połączone są tutaj narracyjnym wątkiem spajającym je w koherentną całość, a powieść, dzięki temu co widoczne na wystawie, da się czasami czytać nawet bez otwierania. Instalacje pozwalają widzowi dosłownie wejść w przestrzeń opowieści, będąc czasami fragmentami większej narracji. Wystawa powstała, aby ta narracja stała się widoczna i czytelna.

W swojej twórczości Lindsay Seers w wyszukany i subtelny sposób zaciera granicę między rzeczywistością i zmyśleniem. Artystka wydobywa na światło dzienne fikcyjne konstrukcje, przy pomocy których buduje się indywidualną pamięć i tożsamość. Bohaterka powieści It Has To Be This Way1.5 [Tak musi być1.5] (2010) w następstwie wypadku cierpi na amnezję. Stare fotografie, działające jak karty tarota, mają jej pomóc w odzyskaniu pamięci i utraconej tożsamości. Obrazy te tworzą narracyjną strukturę filmu, powieści oraz instalacji. Widzowie mogą zabrać ze sobą egzemplarz książki, którą artystka przeznaczyła do późniejszej lektury, poza przestrzenią ekspozycji. W ten sposób Seers wykorzystuje powiązania między czytanym tekstem a wspomnieniami z widzianej uprzednio instalacji pojawiające się w umyśle czytelnika.

Powieść Chenga Rana, Circadian Rhythm [Rytm okołodobowy] (2013) to centralny punkt instalacji, na którą składają się różne obiekty pełniące rolę „nienapisanych” rozdziałów jego książki. Poszczególne prace dopowiadają świat narracji i odwrotnie – historia opowiedziana w książce tłumaczy obiekty, wśród których znalazły się: dywan z wplecioną pierwszą stronę książki The Last Generation [Ostatnie pokolenie]; instalacja Tide Conversations [Rozmowy w trakcie przypływów] wykonana z kamieni i muszli, pogrążonych w enigmatycznej rozmowie; tekst z aluminium Hit-Or-Miss-ist [W rękach przypadku]; oraz monumentalna, drewniana, spiralna czytelnia. Instalacja poświęcona jest fizycznej stronie tekstu, a jednocześnie fenomenologii czytania. W twórczości Chenga literatura to zapisywanie przestrzeni.

Książka Jill Magid Failed States [Niefortunne stany] (2012) to wspomnienia z pobytu w Austin w stanie Teksas, kiedy to artystka była świadkiem strzelaniny urządzonej przez człowieka nazwiskiem Fausto Cárdenas. Mimo że celował w górę i nikomu nie zrobił krzywdy, został aresztowany. W swojej instalacji Jill Magid łączy postać Fausto Cárdenasa z Faustem, bohaterem sztuki Goethego, napisanej w formie dramatu niescenicznego, tj. sztuki teatralnej, której akcja nie ma miejsca na scenie, lecz w umyśle czytelnika. Tak dzieje się w przypadku instalacji dźwiękowej pt. The Deed [Czyn], w której słyszymy sześć nakładających się na siebie tłumaczeń Fausta Goethego, tworzących razem palimpsest. Podobnie rzecz się ma z powodami, dla których zaczął strzelać Cárdenas – ani procedury prawne, ani dochodzenie Magid nie są w stanie ich odtworzyć.

Książki trojga wymienionych twórców znajdują się w kolekcji powieści napisanych przez artystów, która stanowi punkt centralny wystawy prezentującej różne strategie twórcze. Uzupełnieniem kolekcji jest dostępny online katalog, zawierający ponad 350 tytułów. W kolekcji, która może być rozumiana jako szczególny rodzaj archiwum, znajdują się również dzieła artystów niezwykle istotnych dla Tadeusza Kantora, m.in. Krzysztofa Niemczyka, Witkacego, Bruno Schulza, Marii Stangret-Kantor. Zarówno kolekcja powieści, jak i baza danych na ich temat powstały dzięki hojnemu wsparciu M HKA, Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii.

W ramach projektu The Book Lovers Cricoteka będzie realizowała również performans Davida Maroto Decide Your Destiny [Zdecyduj o swoim przeznaczeniu] (2014) oraz program performatywny Powieść jako forma sztuki, przy współpracy z warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej (2013).

The Book Lovers to długoterminowy projekt autorstwa Davida Maroto i Joanny Zielińskiej poświęcony powieściom pisanym przez artystów. Wystawy, programy performatywne, tymczasowa księgarnia, sympozjum oraz publikacja realizowane w jego ramach służą analizie strategii wykorzystania powieści w sztukach wizualnych.

www.thebooklovers.info

 

Artyści: 

Jill Magid mieszka i pracuje na nowojorskim Brooklynie. Jej teksty oraz projekty artystyczne przyjmują postać śledztwa dziennikarskiego lub badań naukowych. Jej prace koncentrują się na związku różnych form inwigilacji, kontroli i manipulacji danymi używanymi przez oficjalne struktury biurokratyczne. Opublikowała kilka książek artystycznych dokumentujących jej projekty. Ważniejsze wystawy indywidualne: A Reasonable Man In A Box, Whitney Museum of American Art, Nowy Jork (2010); Authority to Remove, Tate Modern, Londyn (2009); Article 12, Stroom, The AVID (The Secret Service of the Netherlands), Haga (2008); With Full Consent, Gagosian Gallery, Nowy Jork (2007).

Cheng Ran urodził się w 1981 roku w Mongolii Wewnętrznej, obecnie mieszka w Hangzhou (Chiny) i Amsterdamie. Bierze udział w programie rezydencji Residency Artists Studio Project prowadzonym przez Rijksakademie van beeldende Kunsten w Amsterdamie. Twórczość Chenga obejmuje przede wszystkim wideo i film, a także fotografię i instalacje. Prace wideo Chenga, doceniane za eklektyczną formę, ukazują świeże spojrzenie na nierozwiązywalne problemy życiowe, np. kwestię tożsamości, życia i śmierci, jak również ciężką sytuację młodych Chińczyków w zglobalizowanym świecie chińskiej kultury i polityki kulturalnej.

Lindsay Seers mieszka i pracuje w Londynie. Artystka tworzy instalacje w oparciu o osobiste historie, w które wplata pojęcia z dziedziny filozofii, nauki i teorii fotografii. Powstają w ten sposób prace obrazujące badania nad oddziaływaniem technik kinematograficznych oraz fotograficznych na odbiorców. Opowieści naszpikowane są nieprawdopodobnymi zwrotami akcji, naśladującymi zakłócenia typowe dla produkcji obrazów, co prowadzi do dramatyzacji osobowości, co wiąże się z poczuciem melancholii i porażki. W wyniku potraktowania filmu i fotografii jako doświadczenia, granice fotografii w twórczości Seers są znacząco poszerzone.