Program Polifonie

3 Singers
6 listopada 2014, godz. 20.00
7 listopada 2014, godz. 20.00

Kup bilet.

 

3 Singers to połączenie innowacyjnego performansu i instalacji, przy udziale muzyki tworzonej na żywo, a także ruchu oraz technologii w celu zwrócenia uwagi i poszerzenia wiedzy na temat problemów dotyczących kobiet pracujących w zglobalizowanym przemyśle odzieżowym. 3 Singers bada rolę praw kobiet w trzech różnych okresach historycznych, od produkcji przedindustrialnej, poprzez rewolucję przemysłową, aż do obecnie występującego wyzysku. Opera technologiczna 3 Singers jest pełna intrygujących zestawień – od podkładu śpiewu ptaków, sterowanego kamerami Xbox Kinnect, do użycia dawnych maszyn do szycia typu Singer, tutaj przystosowanych do modyfikowania śpiewu wokalistek.

Światowe prawykonanie 3 Singers odbędzie się w listopadzie 2014 w Krakowie. Premierę chicagowską, w styczniu 2015, dopełni trwająca przez miesiąc wystawa o dramaturgicznej pracy badawczej nad projektem, realizowanej we współpracy z Narodowym Muzeum Zdrowia i Medycyny w Chicago.

Odbiorcy będą mogli także wniknąć w 3 Singers dzięki aplikacji na telefony, stworzonej specjalnie na potrzeby instalacji multimedialnej w Narodowym Muzeum Zdrowia i Medycyny w Chicago. Będzie ona zawierać artykuły, fotografie, wideo i materiały źródłowe kierujące publiczność ku organizacjom zajmującym się prawami pracujących kobiet.

W skład zespołu tworzącego 3 Singers wchodzą: choreografka i reżyserka Erica Mott, kompozytor Ryan Ingebritsen, artysta wideo John Boesche, projektant świateł Todd Clark, architekt i projektant sceniczny Leigh Breslau, performerka wokalna Fides Krucker, dramaturg Ginger Farley i projektantka kostiumów Kristin Mariani.

 

 

Kostiumy: Kristin Mariani, Red Shift Couture
Fotografia: Matthew Gregory Hollis
Wideo: Robben Munoz and Robin Lee
Partnerzy i sponsorzy:

National Museum of Health and Medicine Chicago
Experimental Sound Studio, supported by a Community Arts Assistance Program grant from the City of Chicago Department of Cultural Affairs and the Illinois Arts Council, a state agency.
City of Chicago Department of Cultural Affairs and Special Events In-the-Works Residency
3AP Awards, supported by 3Arts and the Joyce Foundation
University of Illinois Chicago School of Music and Theater
University of Chicago Logan Center for the Performing Arts

 

Warsztaty:

Fides Krucker
Oddech, Ciało i Głos. Odkrywanie fizyczności i praktycznego ucieleśnienia głosu
7 listopada 2014, godz. 13.00-16.00

Dzięki prostym ćwiczeniom indywidualnym i grupowym, opartym na wzdychaniu, ziewaniu i wydawaniu długich dźwięków, warsztaty zachęcają do odkrywania niuansów, różnych odcieni oraz granic wokalnej ekspresji. Głos pochodzi z ciała. Jest przedłużeniem naszego odczuwania i przez to jest autentyczny. Śpiewając posługujemy się odczuwaniem i fizyczną formą, by wyrazić nasz stan istnienia.

Warsztaty będą miały charakter praktyczny, polegający na zgłębianiu naszej fizyczności. Będzie można z nich wynieść lepsze zrozumienie tego, co komunikuje nam nasz własny głos, by móc popracować nad zdrowiem i równowagą – zarówno wokalną, jak i emocjonalną. Odpowiednio nakierowane ćwiczenia solowe i we współpracy z drugą osobą, wzdychanie oraz wydawanie długich dźwięków stopniowo przechodzić będzie w śpiewanie. Warsztaty przeznaczone są dla aktorów, śpiewaków i tancerzy, jak również dla wszystkich zainteresowanych, nie związanych zawodowo z głosem.

Fides Krucker od 30 lat zajmuje się interpretacją muzyki wokalnej, zarówno w Kanadzie jak i zagranicą. Mieszka w Toronto, wykłada na wydziale teatralnym Humber College, udziela lekcji prywatnych w domu i podczas międzynarodowych podróży, ucząc grupy taneczne i teatralne o zróżnicowanym poziomie zaawansowania. Jej trupa, Good Hair Day Productions, stworzyła Julie Sits Waiting, seks-katastroficzną operę elektroakustyczną, otrzymując za nią pięć nominacji do nagrody Dora w 2013 roku. Właśnie ukończyła komponowanie i wykonywanie części wokalnej dla projektu land/body/breath Peggy Baker, prowadzącej publiczność przez dwanaście sal Art Gallery w Ontario. W czerwcu, w Neapolu, zainicjuje rolę Olimpii w operze Alexander Maurizio Squillante. Fides pracuje obecnie nad szkicem swojej drugiej książki na temat głosu, częściowo finansowanej przez Chalmers Arts Fellowship.

Zapisy: rezerwacje@cricoteka.pl

 

Stille
6 grudnia 2014, godz. 19.00

Kup bilet.

Słowo „utopia” kojarzy się z fantazją i szlachetną naiwnością – z marzeniem o lepszym świecie. Z drugiej strony jednak nierzadka jest sytuacja, gdy myślenie utopijne prowadzi do tragicznych konsekwencji. Dwudzieste stulecie dało liczne tego dowody. Problem utopii jest zatem w jakimś sensie odbiciem ogólniejszego problemu kultury współczesnej – w jaki sposób myśleć o społecznych ulepszeniach bez uciekania się do przemocy? Być może należy zacząć od ciała i zastanowić się, w jaki sposób utopijne projekty na nie oddziałują. Co dzieje się z ludzkim ciałem w skrajnie utopijnym środowisku? Czy można popatrzeć na utopię jak na wirusa? Te pytania podejmuje najnowszy spektakl Harakiri Farmers. Czwórka tancerzy wybiera się na oczach widzów w podróż po historii myślenia utopijnego. Towarzyszy im kwartet smyczkowy grający specjalnie skomponowaną na potrzeby spektaklu kompozycję. W tej podróży zanurzamy się coraz głębiej w gąszcz obrazów i dźwięków mających niezwykle zmysłowy charakter. To, co początkowo wygląda jak prezentacja, staje się z czasem wyzwaniem. Tak jak cisza, która kończy każdą bitwę, ale też każdą z nich poprzedza. Cisza złowroga i kojąca równocześnie. Cisza nie jako brak dźwięków, ale ostateczny spokój, o którym wszyscy marzymy, ale który jest przecież tu, na Ziemi, dla ciała niemożliwy.

 

 

reżyseria: Wojtek Klimczyk
choreografia: Dominika Knapik (we współpracy z tancerzami)
muzyka: Aleksandra Gryka
wykonanie: Kwartet Cztery Czwarte w składzie Karolina Szymbara, Marta Rychlik, Zuzanna Iwańska, Agnieszka Majchrzyk
występują: Przemysław Kamiński, Mikołaj Karczewski, Dominika Knapik, Natalia Wilk
dramaturgia: Wojtek Klimczyk, Iga Gańczarczyk
produkcja: Stowarzyszenie Humanistycznych Inicjatyw Twórczych Sztruks

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

 

 

Premiera: 16.11.2012, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

 

 


PDF pageEmail pagePrint page