Nowojorskie konteksty

Tadeusz Kantor odwiedził Nowy Jork w 1965 roku, gdy został laureatem prestiżowego stypendium Fundacji Forda. Podczas pobytu był świadkiem i bacznym obserwatorem rozwoju nowych nurtów artystycznych. Wraz z Marią Stangret-Kantor odwiedzał pracownie najsłynniejszych rewolucjonistów świata sztuki, m.in. Marka Rothki, Roberta Rauschenberga czy Claesa Oldenburga.

Jego kolejne wyjazdy do Nowego Jorku związane były ze światowym tournée Teatru Cricot 2 i pokazami spektakli: Umarła klasa (w 1979 roku), Wielopole, Wielopole (w 1982 roku), Niech sczezną artyści (w 1985 roku) oraz Nigdy tu już nie powrócę w (w 1988 r). Kantor jako jedyny polski artysta otrzymał trzykrotnie prestiżową nagrodę OBIE Award przyznawaną przez nowojorski tygodnik The Village Voice dla najlepszych artystów Off-Broadway i Off-Off-Broadway.

Z każdego z wyjazdów do Nowego Jorku Kantor przywoził inne wspomnienia i inspiracje. Jego spektakle prezentowane były przy pełnej widowni różnorodnych odbiorców, reprezentujących rozmaite środowiska artystyczne.

Przygotowany przez Cricotekę projekt Nowojorskie konteksty jest próbą zbadania tych wzajemnych oddziaływań oraz inspiracji.

Kantor Downtown, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy / materiały Teatru Polskiego Bydgoszcz / fot. Monika Stolarska

Kantor Downtown, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy / materiały Teatru Polskiego Bydgoszcz / fot. Monika Stolarska

Silny był wpływ polskiego twórcy na środowisko amerykańskiej bohemy. W 1979 roku amerykańscy artyści uczestniczyli w nowojorskim pokazie Umarłej klasy w teatrze La Mama. Na bazie tych wspomnień powstał projekt Jolanty Janiczak, Joanny Krakowskiej, Magdy Mosiewicz oraz Wiktora Rubina Kantor Downtown, który zostanie zaprezentowany w Cricotece w październiku.

W latach 80. amerykański poeta Kenneth Koch opublikował w czasopiśmie „Artforum” sztukę awangardową Tadeusz Kantor and the Duck, zobrazowaną ilustracjami Larry’ego Riversa. Praca duetu topowych artystów nowojorskich zainspirowała Romana Siwulaka, aktora Teatru Cricot 2, do realizacji spektaklu Trzynaście sztuk awangardowychKolaż performatywny Romana Siwulaka, który można będzie zobaczyć w grudniu, uzupełnią wykłady na temat środowiska amerykańskiej awangardy, a w szczególności Kocha i Riversa.

Obecność Tadeusza Kantora w Nowym Jorku została dobrze udokumentowana – liczne zdjęcia oraz recenzje ze spektakli prezentowanych w ramach tournée są świadectwem sukcesu Teatru Cricot 2 w Stanach Zjednoczonych. Rozwijając kantorowską ideę muzealnego charakteru Archiwum, zbiory zostaną zaprezentowane zwiedzającym w ramach dwóch wystaw zaaranżowanych w przestrzeni użytkowej budynku Cricoteki.

7 – 11 października 2016
Instalacja Teatr Cricot 2. New York

11 października 2016, wtorek
19:00
Kantor Downtown

Jolanta Janiczak, Joanna Krakowska, Magda Mosiewicz, Wiktor Rubin
Teatr Polski w Bydgoszczy

6 – 12 grudnia 2016
Nowojorskie konteksty twórczości Teatru Cricot 2. Dokumentacja (kurator Małgorzata Paluch-Cybulska)

7 grudnia 2016, środa
17:30
Idea bardzo konsekwentna. Happening i Teatr Happeningowy Tadeusza Kantora
spotkanie z Justyną Michalik, autorką książki
prowadzenie: dr hab. Danuta Kuźnicka, prof. IS PAN

8 grudnia 2016, czwartek
17:00
Nigdy tu już nie powrócę
rejestracja spektaklu Tadeusza Kantora zrealizowanego w teatrze La Mama w Nowym Jorku (1988 r.)
Pokaz poprzedzi spotkanie z Andrzejem M. Boguszem, realizatorem nagrania.

9 grudnia 2016, piątek
18:00
Kantor a Oldenburg – wykład dra Przemysława Strożka

10 grudnia 2016, sobota 
17:00
Awangarda i postmodernizm – wykład dra hab.Rafała Solewskiego, prof. UP
/w ramach programu Nowojorskie konteksty/

19:00
PREMIERA: Trzynaście sztuk awangardowych (bilety)
reżyseria i scenografia (wg. szkiców Larry’ego Riversa): Roman Siwulak
tekst: Kenneth Koch
przekład: Piotr Sommer

11 grudnia 2016
17:00
Spotkania , których nie było. Tadeusz Kantor w Nowym Jorku w 1965 roku – wykład dr hab. Marii Hussakowskiej-Szyszko

Rok 1965, w nowojorskich dyskursie to przede wszystkim do/określanie nowej tendencji redukcjonistycznych praktyk, do której potem przylgnie – jak zwykle niechciana – etykieta minimalizmu. To także, a może przede wszystkim spektakularny tryumf popartu. Obraz dopełnia, rozwijające się na Dolnym Manhattanie środowiska undergroundu, składające się z różnorodnych wspólnotowych grup. Ramą dla różnorodnych relacji pomiędzy artystami, z tych trzech, nieformalnych i hybrydycznych zbiorów, było rozdygotane miasto, czyli Nowy Jork Franka O’Hary. W wykładzie stawiam pytanie o stopień przejrzystości tej struktury, oglądanej z zewnątrz przez Tadeusza Kantora?

19:00
Trzynaście sztuk awangardowych (bilety)
reż. Roman Siwulak

12 grudnia 2016
17:00
Kenneth Koch i jego sceniczne wiersze – wykład Piotra Sommera

19:00
Trzynaście sztuk awangardowych (bilety)
reż. Roman Siwulak

13 grudnia 2016
17:00
wykład: Kantor in Cardiff (Wales, UK, 1976) – the impact on a young theatre maker: subsequent performance amidst detritus, clutter and errant objects.
Richard Gough (Centre for Performance Research, Aberystwyth)

 

belka1

patroni1


PDF pageEmail pagePrint page