Mirage, In Order Of Appearance – premiera filmu

14 marca (sobota) 2015, godz. 19:00
Wstęp wolny.

 

Mirage, In Order Of Appearance to filmowa adaptacja książki Miraż autorstwa Sebastiana Cichockiego i Łukasza Jastrubczaka (2012). Materiał do książki powstał zimą 2011/2012 roku. Była to niezredagowana korespondencja między autorami, „pojedynek” na tekst i obraz. Fotografie Jastrubczaka powstały podczas podróży artysty po Stanach Zjednoczonych, a tekstowe odpowiedzi Cichockiego – „kuratorskie wskazówki i przypisy” pisane były w Polsce, m.in. w oparciu o teksty Roberta Barry’ego, Roberta Smithsona, mapy samochodowe i wędrówki po Google Street Views. W odpowiedzi na każde wysłane zdjęcie, powstawał tekst, będący wskazówką do wykonania kolejnego zdjęcia. Autorzy mieli zawsze dwadzieścia cztery godziny na wzajemne odpowiedzi.

Latem 2014 roku, po dwóch latach od wydania książki, Cichocki i Jastrubczak postanowili udać się w podróż śladami swoich bohaterów: pioniera „zielonego konceptualizmu” Jana G. Lee, jego partnerki rysowniczki Anny T. Zaloon czy ślepnącej autostopowiczki o imieniu Mia. Posługując się „mapą 1:1” – przemierzając tysiące kilometrów po Stanach Zjednoczonych, autorzy weryfikowali swoje przeczucia, sprawdzali materiały dowodowe, tropili ślady po mitach sztuki konceptualnej i kina XX wieku. Śledztwo zaprowadziło ich m. in. do budowanej przez 35 lat makiety miasteczka Wakarusa, niepozornej stacji benzynowej sfotografowanej ponad pół wieku temu przez Eda Ruschę, komun hipisowskich w Kolorado, nieukończonej piramidy budowanej w kamieniołomie wapnia w Bedford czy też muzeum na pustyni Noah Purifoya – afro-amerykańskiego orędownika politycznego junk artu. Poszczególne części Mirażu zostały przeczytane przed kamerą (najczęściej bez zrozumienia sensu tekstu), przez przypadkowo spotkanych Amerykanów. Mirage, In Order Of Appearance jest zapisem kilkutygodniowej sesji „czytania dokamerowego”, jak i dokumentacją wizyty w hipotetycznym Muzeum Ziemi na Przedmieściach, pełnym gadających głów, gdzie zdarzają się przypadki jasnowidzenia, brzuchomówstwa i telepatii.

Film powstał jako rezultat współpracy autorów z Center for Land Use Interpretation. Ta jednostka badawcza (której siedziba mieści się przy Venice Boulevard w Los Angeles) prowadzi m. in. Museum of American Land – obejmujące cały obszar Stanów Zjednoczonych i gromadzące kolekcję kilkuset obiektów o wysokim (jak ująłby to teoretyk Stephen Wright) „współczynniku sztuki”: opuszczone kopalnie złota, miasta zbudowane jako makiety do filmu czy dzieła samozwańczych artystów kowboi.

Mirage, In Order Of Appearance powstał dzięki grantowi CEC Artslink, przy współpracy Center for Land Use Interpretation, Instytutu Polskiego w Nowym Jorku, The Kościuszko Foundation i GuestHaus Residency, Los Angeles.

Fotoblog projektu: mirazmirazmiraz.tumblr.com

 

 

Projekt jest realizowany ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013. Działanie 3.3.B.