Kantor – nieobecny obecny. Performans muzyczny UBI SUNT

Kantor – nieobecny obecny
Performans muzyczny UBI SUNT
11 października 2015, niedziela, godz. 19:00

Kup bilet.

 

 

W tym roku przypada 100 rocznica urodzin Tadeusza Kantora, wybitnego twórcy teatralnego, performera i artysty. W każdym jego przedstawieniu najważniejszą osobą na scenie był sam Kantor. Jak dyrygent przed orkiestrą, tak reżyser stał przed swoimi aktorami i za pomocą gestu lub nierzadko także głosu prowadził swój zespół. Aktorzy, lalki wielkości człowieka, obiekty, a także tekst, światło, śpiew i muzyka  – wszystkie te elementy funkcjonowały w teatrze Kantora na równych prawach i były jednakowo ważne tworząc jednorodne dzieło sztuki. Teatrolog i znawca twórczości krakowskiego artysty, Krzysztof Pleśniarowicz przekonująco udowadniał, że spektakle Kantora nie tylko żyją dzięki użytej w nich muzyce, ale także mogą funkcjonować jako dzieła muzyczne, ponieważ powstały z ducha muzyki.

Performans muzyczny UBI SUNT bazuje na kompozycji chóralnej „Totentanz” Hugo Distlera – kompozytora pochodzącego z Norymbergi. Zawarte w „Totentanz” elementy sceniczne oraz sposób podjęcia tematu śmierci, wiążą się z koncepcją performatywnego spektaklu Tadeusza Kantora i z jego ideą teatru śmierci. Kompozycja Distlera inspirowana była monumentalną kopią średniowiecznego cyklu obrazów „Taniec śmierci” w Kościele Mariackim w Lubece, stąd też obecność archaizującej stylizacji w warstwie muzycznej i słownej utworu. W koncepcji performance’u UBI SUNT w miejsce poezji barokowego poety mistycznego Angelusa Silesiusa, dzielącej przebiegi instrumentalne i wokalne, pojawiają się fragmenty polskiego moralitetu średniowiecznego Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią.

Dialog pomiędzy archaiczną stylizacją a kontekstem współczesnym wzmacniają kompozycje Wacława z Szamotuł i Krzysztofa Pendereckiego oraz interludia instrumentalne, będące swobodną interpretacją znaczeń zawartych w warstwie słownej performansu.

Program spektaklu muzycznego UBI SUNT stanowi samodzielny, wewnętrzny dyskurs strukturalno-semiotyczny i jest interpretacją idei teatru śmierci przekazaną za pomocą muzyki.

 

PROGRAM:

Wacław z Szamotuł – motety
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze śmiercią  (De morte prologusDialogus inter Mortem et Magistrum Polikarpum)
Krzysztof Penderecki – In pulverem mortis (fragment Pasji według św. Łukasza)
Hugo Distler – Totentanz
Ryszard Strauss – Metamorfozy (septet instrumentalny)
Ryszard Strauss – Der Abend

 

WYKONAWCY:

Zespół wokalny Cracow Singers:

Zespół działający od 2013 roku tworzą doświadczeni śpiewacy, którzy realizowali nagrania płytowe m.in. dla Polskiego Radia, wykonawcy koncertów  a  cappella oraz koncertów wokalno – instrumentalnych w kraju i za granicą. Dojrzałość artystyczna śpiewaków przekłada się na wysoki poziom wykonawczy i  umożliwia sięganie do różnych gatunków i rodzajów muzyki wokalnej i wokalno–instrumentalnej. Zespół realizuje projekty interdyscyplinarne  we współpracy z różnorodnymi instytucjami kultury. Cracow Singers zaproszony został do współpracy z Racher Saxophone Quartet  jako jeden z pięciu zespołów kameralnych – obok Netherlands Chamber Choir, BBC Singers, Swedish Radio Choir, Graz Chamber Choir oraz Collegium Musicale z Estonii w trybie wyłączności wykonywania najnowszej kompozycji Lery Auerbach pn. ’72 anioły” . Polska premiera planowana jest na listopad 2016 roku.Wysoki poziom artystyczny oraz wyjątkową jakość brzmienia zespołu, docenił polski muzyk jazzowy, kompozytor i wokalista Stanisław Soyka.  Autorskie kompozycje Stanisława Soyki, do słów Wiliama Shakespeare’a w nowej aranżacji, stworzonej tylko dla realizacji a cappella zarejestrowane zostały na dwupłytowym albumie. Interpretacja sonetów Shakespeare’a łączy śpiew solowy o charakterze jazzowej improwizacji w wykonaniu Stanisława Soyki, z klasyczną, wielogłosową sztuką wokalną realizowaną przez zespół Cracow Singers. Ze wzajemnej inspiracji wykonawców powstał unikatowy zapis muzyki. Zespół uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych miasta Krakowa (m.in Cracovia Sacra, Muzyczne czwartki we Dworku Białoprądnickim). Wraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej realizował w Roku Witolda Lutosławskiego cykle koncertowe z utworami Witolda Lutosławskiego pn.“Ptasie Plotki, czyli rzecz o muzyce”(wykonanie półsceniczne)

 

Zespół instrumentalny Ensemble Kontraste: – zespół założony w Norymberdze w 1990 r. Wykonuje cały wachlarz utworów muzyki kameralnej. Koncertował we wszystkich centrach muzycznych Europy, brał udział w licznych międzynarodowych festiwalach. Otrzymał wiele nagród – w 1999 r. Wolframa-von-Eschenbacha, w 2000 r. Fundacji Kulturalnej Ernsta-von-Siemensa, w 2004 r. Miasta Norymberga. Zespół współpracuje z wieloma niemieckim rozgłośniami radiowymi, szczególnie intensywnie z Bayerischer Rundfunk. Przykładem autentycznego zaangażowania zespołu jest współpraca z Drugą Szkołą Wiedeńską oraz z dyrygentem Hermannem Beyerem. Międzynarodowe uznanie zdobył wykonując na żywo współczesne utwory do niemych filmów. Jest częstym gościem na festiwalach filmowych, w tym na Berlinale, ściśle współpracuje też ze znawcą filmów i dyrygentem Frankiem Strobelem. Zespół współtworzył z teatrem lalek Thalias Kompagnons, kontratenorem Danielem Glogerem i Tafelhalle Nürnberg oklaskiwane w całej Europie przedstawienie „Czarodziejski flet – wyzwanie”.

 

Kierownictwo artystyczne:
Barbara Kler – studiowała astronomię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz teorię muzyki na Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyła studia dyrygentury i fortepianu najpierw w Salzburgu (Uniwersytet Mozarteum), a następnie w Wiedniu (Universität für Musik und darstellende Kunst). W latach 2008-2011 pełniła funkcję zastępcy chórmistrza w Komische Oper w Berlinie. Od 2009 roku jest asystentką chórmistrza na Festiwalu Wagnerowskim w Bayreuth. Jako dyrygent współpracowała ponadto z ostrawskim festiwalem muzyki współczesnej Ostrava Days, festiwalem nowych form teatralnych 100° Berlin, z International Ensemble Modern Academy pod opieką festiwalu Klangspuren w Schwaz (Austria) lub z festiwalem muzyki współczesnej Chiffren (Schleswig-Holstein). Począwszy od 2011 roku pełni funkcję chórmistrza i dyrygenta Opery i Chóru Filharmonicznego w Kilonii.

 

Przygotowanie zespołu wokalnego:
Karol Kusz – dyrygent, aranżer, śpiewak, dyrektor artystyczny Cracow Singers. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej ze specjalizacją Prowadzenie Zespołów Wokalno-Instrumentalnych. W latach 2006 – 2013 pracował w Chórze Polskiego Radia. Obecnie pracuje jako śpiewak kameralista w zespole Capella Cracoviensis. Jako dyrygent współpracował również z wieloma chórami uczelni krakowskich m.in. Chórem Uniwersytetu Jagiellońskiego i Chórem Uniwersytetu Rolniczego. Jest również pedagogiem. Prowadzi klasę wokalną w Szkole Wokalno-Aktorskiej w Krakowie.

Autor aranżacji, które znalazły się na dwupłytowym albumie „Soyka & Cracow Singers. Shakespeare a cappella”.

 

Realizacja światła:
Ada Bystrzycka – ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie na kierunku Rzeźba (z wyróżnieniem). Jedną z jej pasji jest reżyseria oraz realizacja światła podczas teatralnych spektakli i koncertów. Autorka projektów realizowanych m.in. dla Krakowskiego Biura Festiwalowego (Misteria Paschalia, Opera Rara), dla Radia Kraków, Capelli Cracoviensis, Museum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Filharmonii Warmińsko – Mazurskiej itd.

Organizatorzy:
Dom Norymberski
Cricoteka
Cracow Singers
Ensemble Kontraste

Projekt zrealizowano dzięki wsparciu:
Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej
Urząd Miasta Krakowa

Partnerzy:
Fundacja Equinum
Radio Kraków
Off Radio

 

 


PDF pageEmail pagePrint page