Finisaż projektu Nic 2 razy. Wieczór performatywny

Nic 2 razy – Wizje

28 marca 2015, godz. 18:00
Wstęp wolny.

Artystki: Marving Gaye Chetwynd, Dafne Maimon, Mary Reid Kelley

Kuratorki Maaike Gouwenberg i Joanna Zielińska

 

Mary Reid Kelley razem z Patrickiem Kelley, Priapus Agonistes, 2013, 1509 min, klatki z filmu HD.

 

Program:

Dafna Maimon, Epilogue – The Unbearable Presence Of Roots [Epilog – Nieznośna obecność korzeni], 2015. Performance w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski. Występuje Andrew Kerton.

Marvin Gaye Chetwynd, Vision Verticale [Widok z góry], 2015, na zlecenie Stacji Kosmicznej CNES, przy wsparciu Fondation de France za pośrednictwem Le Consortium, Dijon. Film w języku francuskim z tłumaczeniem na język polski.

Mary Reid Kelley razem z  Patrickiem Kelley, Priapus Agonistes, 2013, 15:09 min. Film w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski. Tłumaczenie w formie broszury dystrybuowane przed wydarzeniem.

W pierwszej dekadzie XXI wieku w sztukach wizualnych mamy do czynienia ze szczególnym zainteresowaniem działaniami performatywnymi oraz ze zwrotem w kierunku sztuki narracyjnej. Artyści poszukują nowych formatów, przenosząc dzieła sztuki na scenę (robi tak na przykład Alexandre Singh w swoim spektaklu teatralnym The Humans) lub przekształcając wystawy w performansy (Marina Abramović, Tino Segal, Mark Leckey czy Mike Kelley). Efemeryczny charakter tego medium staje się coraz większym wyzwaniem dla kuratorów myślących o wystawie w kategoriach performatywnych. Projekt Nic 2 razy, zrealizowany z okazji otwarcia nowej siedziby Cricoteki, łączy format wystawy z żywą sztuką, a jednym z jego tematów są strategie artystyczne umożliwiające ożywienie obiektów w przestrzeni ekspozycyjnej.

Program realizowany na zakończenie projektu Nic 2 razy eksploruje performatywny potencjał mediów takich, jak film, instalacja czy wystawa. W czasie jednego wieczoru zostaną pokazane prace artystek, które w różny sposób używają performansu w swoich pracach.

 

Dafna Maimon przekształca instalację pod tytułem The Unbearable Presence Of Roots [Nieznośna obecność korzeni] składającą się z dwukanałowego wideo oraz rzeźby w formie przeskalowanej marchewki, na performance w czasie którego postać filmowa „wydostaje się” z kadru filmowego. Artystkę interesują kwestie tożsamości bohaterów, których powołuje do życia.

 

Film Marvin Gaye Chetwynd pod tytułem: Vision Verticale [Widok z góry] powstał na kanwie wystawy zrealizowanej w 2014 w Dijon. Artystka w filmie wykorzystuje rzeźby oraz instalacje jako scenografie w których rozgrywa się historia. Miejscem akcji jest obserwatorium astronomiczne. Bohaterami filmu są pacynki wykonane przez artystkę w charakterystycznej technice z użyciem papier-mâché często wykorzystywanej w teatrze do tworzenia masek i scenografii.

 

Mary Reid Kelley filmuje swoich bohaterów w czarno-białych planach wykonywanych specjalnie na potrzeby rejestracji wideo. Bohaterowie noszą charakterystyczne maski upodobniając się tym samym do lalek. Artystka w swoich filmach wykorzystuje również elementy animacji. Teksty w formie rymowanej przygotowuje Patrick Kelley. Film Priapus Agonistes, podobnie jak inne jej realizacje, łączy ze sobą rozmaite konteksty oraz różne epoki historyczne.

Prezentowane w czasie wieczoru performatywnego prace wyróżnia bardzo wyszukany język artystyczny oraz nowatorskie podejście do współczesnych mediów w jakich operuje dziś sztuka.

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Działanie 3.3.B

Partnerzy: Ambasada Królestwa NiderlandówMuzeum Stedlijk w Amsterdamie, Krakowski Festiwal Teatralny ReminiscencjeBritish CouncilKonsulat Generalny USA w KrakowieTeatr „Bagatela” im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego

Patronat medialny: TVP KulturaTVP KrakówRadio Kraków,  Tygodnik PowszechnyO.plTelewizja MMagazyn SZUM

 

 


PDF pageEmail pagePrint page