Cricoteka na Biennale Performa 13

Czy przedmioty mogą występować?
Cricoteka na Biennale Performa 13

Program towarzyszący Biennale Performa 13 w Nowym Jorku
Kurator Joanna Zielińska

21 Listopada 2013, godz 18.00
Performa Hub, 13 Crosby Street, New York

Kuratorką projektu Czy przedmioty mogą występować? jest Joanna Zielińska z Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie, którego nowa siedziba zostanie otwarta w 2014 roku. Projekt jest swego rodzaju kontynuacją koncepcji stworzonej przy okazji Radykalnych języków, poświęconych sztuce performance, zrealizowanych w roku 2012 przez Cricotekę. Kuratorkami projektu były Maaike Gouwenberg i Joanna Zielińska.

Czy przedmioty mogą występować? to program projekcji i performansów, którego tematem jest twórczość polskiego artysty i twórcy teatralnego Tadeusza Kantora (1915-1990) oraz wpływ idei wypracowanych przez Kantora i prezentowanych przez niego w licznych pismach, na prace współczesnych artystów, a przede wszystkim na ich podejście do kwestii przedmiotu. W ramach programu zaprezentowane zostaną projekty Marvin Gaye Chetwynd, Dominiki Laster, Nathaniela Mellorsa, Shany Moulton, Agnieszki Polskiej, Salon de Fleurus oraz Catherine Sullivan.

W programie znajdą się między innymi: wykład Dominiki Laster poświęcony obiektom peformatywnym i teatrowi Tadeusza Kantora; film Agnieszki Polskiej Future Days (2013), animacja z wykorzystaniem zdjęć zrobionych na szwedzkiej wyspie Gotlandia, przedstawiająca fikcyjne życie po śmierci, w którym spotykają się artyści różnych pokoleń; The Saprophage (2012) Nathaniela Mellorsa, film wideo nagrany iPhonem, celowo zniekształcony i uszkodzony, w wyniku czego dochodzi w nim do surrealistcznych deformacji obrazu i języka; fragmenty Erotics + Bestiality w wykonaniu Marvin Gaye Chetwynd oraz performans Shany Moulton SPF 2013, łączący stworzoną przez artystkę serię wideo Whispering Pines z gotowymi materiałami pozyskanymi z reklam farmaceutycznych, wykładu wygłoszonego podczas konferencji TED, Todd Haynes Safe (1995), dokumentu z badań nad DMT, Pink Floyd i Enigmy. Prace Catherine Sullivan mają szerokie odniesienia historyczne i kulturowe, artystka chętnie też współpracuje z innymi twórcami, np. z kompozytorem Seanem Griffinem. Program zakończy wizyta w Salon de Fleurus, instytucji edukacyjnej poświęconej gromadzeniu, zachowaniu i prezentowaniu pamiątek związanych z początkami sztuki nowoczesnej. Przy nowojorskiej Spring Street nr 41 można oglądać stałą wystawę zatytułowaną Z autobiografii Alicji B. Toklas, dostępną dla publiczności od 1992 roku.

Uwaga! Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc udział w wycieczce do Salon De Fleurus należy rezerwować z wyprzedzeniem. Rezerwacji można dokonywać pod adresem cswjoanka@gmail.com

Performa 13: Polska w pawilonie bez ścian

 


PDF pageEmail pagePrint page